Uncork Your Brain op PICNIC 2007
Gepost in: Trendensity
Het is inmiddels alweer bijna een week geleden, PICNIC 2007, maar dat krijg je als Twitter Marc het gemaakt filmpje niet af heeft. Hij was tenslotte degene die de fotocamera had.
3 musketiers op PICNIC
PICNIC 2007 - Uncork Your Brain
Maar PICNIC dus. Een groot communicatie, media, technologie, entertainment, kunst en wetenschaps event. Voor de tweede keer gehouden en voor voor elke IMD student een MUST om naar toe te gaan. De 3 musketiers zijn continu bezig met hun roeping :-p, dus konden we het niet laten om hier onze neus eens te laten zien.
Wat er te doen was, kun je op de programmapagina op de PICNIC site zelf lezen, maar wij hebben ondanks dat we de hoge kosten van 450 euro niet konden en wilden betalen toch redelijk veel kunnen zien. Mijn persoonlijke mening is echt dat die 450 euro om 1 dag op PICNIC te zijn echt te veel is. Maar zoals enkele marketeers op marketingfacts.nl over PICNIC al zeggen, iedereen komt om te netwerken.
Wie was er?
Wie hebben we daar eigenlijk gezien, vrij weinig bekenden eigenlijk. Ik ken toch best veel gezichten, maar Vincent Everts sprong daar als enige uit. Hij moest natuurlijk weer op zijn Segway komen, maar had het veel te druk en met rugzak en al, op zoek naar leuke keynotes.
Wat was er te doen?
Wat hebben wij zelf eigenlijk gezien? David heeft al een mooie PICNIC opsomming gemaakt, met hoogtepunten als de RFID en 'the girlfriend experience' (Waar onze h4x0r Rob ook weer toegeslagen heeft, Rob de vakman blijft bezig). We hebben die dag helaas de event 'Portable Social Networks (wakoopa)' moeten missen, in opvolging van ons mobile schoolproject voor Lowlands was dit een mooie aanvulling geweest. Over dit project later meer.
Fuck WITH the Brand
We hebben uiteindelijk de presentatie 'Fuck WITH the Brand: Re:Set meeting with VEA Members' gezien. Een presentatie gegeven door Dagan Cohen (Draft) en Bram de Rooij (Euro RSCG 4D). De tijd lijkt voorbij dat we de volledige controle hebben over het bouwen van een merk. Om relevant en boeiend te blijven moeten we de consument de vrijheid geven om met het merk de interactie aan te gaan. Dat mensen (ongevraagd) met merken aan de haal gaan zie je aan trends als adbusting, photofucken (op GeenStijl) en diverse zelfgemaakte spoofs van advertenties en commercials. Maar welke bedrijven nodigen de consument uit om met het merk aan de slag te gaan? Welke merken durven zich echt open te stellen? En wat levert dat op?
Een presentatie over het feit dat merken bestaan om mee te rotzooien. Aan de hand van verschillende spoofs hun punten verduidelijken. Dat merkidentiteit erg belangrijk is bleek uit deze presentatie. Jij bepaald wat een merk voorstelt, jij zorgt dat een merk ook wat voorstelt. Zolang het door de maatschappij (jou!) gebeurt, is er niks aan de hand, maar als merken zelf gaan fucken met hun eigen merk, dan valt de geloofwaardigheid van het merk weg. Ook al probeer je als merk wereldbekend te worden, dan is het al moeilijk om uberhaupt je merk goed te communiceren. Vertalen blijkt moeilijker dan je dacht. Ook door grote multinationals.
The Internets en The Google
Ook werd een filmpje getoond van meneer Bush over zijn kennis van de maatschappij. Met 'the internets' en 'the Google' als uitgangspunt. Wat heeft die man een kennis zeg ik je...NOT! Misschien dat hij ooit nog een gelijk kan krijgen, dat we meerdere internetten krijgen. Google heeft in ieder geval laatst wel zelf een site gemaakt voor de ouderen vandagen, en waarrempel deze heet gewoon the Google. Had die George toch gelijk. Pffff.
Jonge Honden
Een leuke sessie, totdat de Jonge Honden aan de bak moesten. Ik dacht dat het niveau van ons laag lag bij IMD, maar als ik de kans zou krijgen om op zo'n event mezelf te presenteren dan had ik het toch heel wat beter aangepakt. Team blauw die alleen maar aan 'Sex sells' denkt en het team Rood dat haar opdrachten voor die PICNIC-sessie niet eens af had. Mijn mening is dat zoiets echt niet kan, Jeroen Mirck zegt dat hij dat leuk vindt. Zo zie je maar weer dat meningen wel degelijk kunnen verschillen. Stukje onprofessionaliteit naar mijn inziens. Moet wel complimenten geven aan het rode team voor hun 'Ongeschikt'-spoof van de Koninklijke Marine. Deze was erg goed verzonnen, met kleine designdetails daargelaten. Rare hier is dat het Jonge Honden principe echt super goed is en ze ook goed werk leveren, ik snap dan alleen niet waarom ze op zo'n event er niks mee doen.
Na deze sessie was het voor PICNIC ook nagenoeg gedaan en zijn we huiswaarts gegaan. Een heel erg leuke dag, waar ik volgend jaar georganiseerder naar toe wil gaan, met hopelijk nog meer mogelijkheden voor studenten. Deze waren naar mijn mening een beetje buiten gehouden, terwijl deze de toekomst zijn.
Als afsluiting de deleted scens van PICNIC 2007