info[at]mikevanhoenselaar.nl

follow MikevHoenselaar at http://twitter.com

Mijn Trendoverzicht 2006/2007

Gepost in: Portfolio

Ik heb in de maanden dat ik nu in Turkije ben, continu nieuws van over de hele wereld gelezen en bijgehouden. Velen weten dat ik inmiddels nieuwsverslaafd ben en al snel 5 uur per dag besteed aan RSS feeds (abonneren op een website). Nu wil ik natuurlijk mijn kennis die ik opgedaan heb in die maanden ook met jou delen. Samen moeten we tenslotte 2007 in gaan. Ik heb de samenvatting van mijn 40 pagina tellend Trendoverzicht hieronder neergezet om iedereen een beeld te geven waar het op dit moment allemaal om draait en waar het een beetje heen gaat in 2007. Natuurlijk zijn dit niet alle trends/bewegingen, maar de bewegingen die mijn ogen hebben geopend. Ik heb in die 3 maanden enorm veel geleerd over mijn eigen beroepenveld en de mogelijkheden die hiermee boven water kwamen. Daar is dit document een goede hulp bij geweest en zal het in 2007 ook zeer zeker blijven.

Met luisteren kun jij geld verdienen! 2007 wordt een jaar waar jij goed naar de rest van de wereld gaat luisteren. ‘Wisdom of the crowds’  zoals dat zo mooi in het engels omschreven wordt. De wijsheid van het grote publiek letterlijk vertaald. In 2006 is er een grote stap gezet om alvast 1 oogje bij jou te openen. 2007 gaat ervoor zorgen dat dat andere oog ook open gaat.

2006 heeft veelal in het teken gestaan van termen als 2.0, Video, Viral, Communities, Mapping, Mobile. Maar wat houden die eigenlijk in en onder welke trend vallen ze eigenlijk. Hieronder zijn deze termen ondergebracht onder overkoepelende trends die nu maar ook in 2007 een belangrijke rol gaan spelen in de wereld.

Social Media

Allereerst de hele uitgebreide en bijna alles omvattende social media trend. Deze trend omvat alles wat mens en de manier waarop iets gecommuniceerd wordt aan elkaar verbindt. In 2006 en eind 2005 zijn er enkele nieuwe initiatieven online gekomen die de wereld compleet op zijn kop hebben gezet. Enkele sites die de wereld gegrepen hebben:

Centraal bij al deze sites staat dat de gebruiker van die services een grote invloed heeft. Alle gebruikers van de verschillende services worden met elkaar verbonden en de mogelijkheid gegeven om hun mening te uiten. Het creëren van communities.

Er is een sterke herverdeling gaande van de mediaconsumptie. Traditionele media zoals krant, TV en radio verliezen snel terrein en maken plaats voor mobiel en internet. De boodschap die alle media uiten aan de doelgroep veranderd langzaam van pull naar push. In voordeel van de doelgroep, zelf bepalen wanneer je wat kijkt, mogelijkheid tot interactie met een programma (Bijvoorbeeld meer informatie over de pannenset waarmee ze in het kookprogramma koken), de user is in control.

Verder gaan organisaties steeds meer op meerdere mediakanalen tegelijkertijd hun merk/reclame/boodschap laten zien om deze kracht bij te zetten. Om de beleving nog groter te maken. Bijvoorbeeld TV-reclame en een website. Een billboard en radiospots. SMS service en venten op straat. 

Enkele nieuwe media vormen die in 2007 een sterke groei gaan maken zijn de virtuele wereld en de gamingindustrie. Deze twee worden vooral voor bedrijven in de toekomst enorm interessant.

Generation C

Deze trend staat voor alle informatie die er gemaakt wordt en al bestaat. Voorheen gemaakt door mensen die er ‘verstand’ van hebben, maar 2007 gaat verder waar 2006 geëindigd is. Content gemaakt door jou! Jouw nieuwe Reebok schoenen zijn zelf ontworpen! Het nieuws op het journaal is geschreven door jou! Sites vol met jouw grappigste, leukste, ontroerendste, gruwelijkste video’s!

In 2007 zal de User Generated Content(UGC) nog verder uitgroeien. De hele wereld heeft de kans om zijn of haar mening te laten horen EN zien. Iedereen heeft foto’s, video’s, teksten die ze met de rest van de wereld willen delen. Iedereen is op zoek naar roem, de ’15 minutes of fame’. Wereldwijd schieten er duizenden weblogs per dag uit de grond om als individu of groep, met een gezamenlijke interesse, een mening te verkondigen. Eerder hadden ze daar niet het lef voor. 2007 wordt een jaar van lef en durf.

Voor bedrijven is dat bloggende deel van de grote internetwereld de doelgroep die laat weten wat hij/zij van het nieuwe product of dienst vindt. In 2007 is het daarom belangrijk dat er ook geluisterd wordt wat daar speelt. Daar worden de positieve maar ook de negatieve aspecten besproken. Interactie met elkaar speelt een grote rol in 2007. Proberen en testen, falen, leren en doorgaan.

Iedereen wordt in 2007 gestimuleerd om te combineren, plaatjes, websites, video’s, muziek, programma’s, kortom ALLES wordt in 2007 met elkaar gecombineerd(Mash-up en API).

Transumerism

Eigen baas zijn, gevoel  van vrijheid, voor iedereen geschikt, genoeg hebben van verveling, leven voor het nu, genieten van elke dag. Enkele kernwaarden voor de reizende consument. Prijzen zakken, toerisme breidt uit. Men krijgt weer een potje om aan vakanties te besteden. Mensen willen wat van de wereld zien. Erop uit om dingen te ontdekken. Niets is gek genoeg. Op zoek naar het avontuur. De transumer is geboren (Transport en consument samen).

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van alle vervoersmiddelen die beschikbaar zijn. De sportieve middelen (lopen, fietsen, roeien) worden weer steeds populairder. Gezondheid gaat ook hier weer belangrijk worden.

Het thuisfront speelt een belangrijke rol bij al deze avonturen. Iedereen moet over de rug mee kunnen kijken. Het delen van ervaringen is belangrijk. De consument krijgt dus een steeds grotere behoefte aan technologische snufjes om hun eigen ‘publiek’ te voorzien van hun avonturen. Voor 2007 geldt voor deze groep dat alles; mobiel, draadloos, van audio en video voorzien moet zijn en zo snel mogelijk verzonden kunnen worden.

Likeability

De wereld probeert vriendelijker te worden naar elkaar. De criminaliteit daalt (komt meer geweld voor terug). Respect en humaniteit worden woorden in 2007. Zowel voor consument als organisatie. De consument wil dat er open en eerlijk gecommuniceerd wordt. Het bedrijfsleven is zich daar (nog) niet van bewust. De impact die een willekeurige consument kan hebben op een organisatie mbt betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een merk is enorm. Bedrijven zijn in 2007 continu bezig met het stimuleren van consumenten om te geloven en te blijven geloven in hun merk.

Status Skills

Iedereen wil niet meer alleen genieten van zijn/haar avonturen. Vrienden en ‘soort’ genoten zijn belangrijk. Men wil laten zien dat ze bestaan. Dat ze kwaliteiten(skills) bezitten die uniek zijn.  Met selecte groepjes ervaringen uitwisselen om zo die kwaliteiten uit te breiden en te verbeteren. Websites waar men terecht kan, om over bepaalde interesses(niches) te praten en te discussiëren worden alsmaar populairder. Communitiesites zoals Hyves, MySpace en Facebook blijven innoveren om hun doelgroep te geven wat ze wil.

Virtuele werelden zoals Second Life en WoW zijn werelden waar kwaliteiten belangrijker zijn dan uiterlijk. Vooral hier zijn de ‘status skills’ niet direct toepasbaar, maar dienen voor de ontwikkeling van jezelf om daar later profijt van te hebben.

Findability

Iedereen wil dat zijn/haar mening gelezen, gehoord of gezien wordt. Zowel online als offline. Sinds zoekmachines ervoor gezorgd hebben dat sites gevonden kunnen worden, is de kunst van websites maken en onderhouden steeds populairder geworden. Dat is ook terug te zien in de Generation C trend. Hele bedrijven bestaan van het leveren van deze SEO services.

Het is te moeilijk om op een groot gebied gevonden te worden. Het kiezen van goede en passende niches en daarop gevonden worden is makkelijker en zal ook effectiever werken. Het is bijvoorbeeld velen malen moeilijker om gevonden te worden op alleen je voornaam dan op je voor- en achternaam. Je bent waarschijnlijk niet de enige met die voornaam. Op voor- EN achternaam informatie delen(bijvoorbeeld teksten) versterkt de mogelijkheid om jou te vinden enorm. Zo levert het in mijn geval, Mike, 247 miljoen hits op. Terwijl Mike van Hoenselaar (met quotes) er 1250 opleveren.

Dit voorbeeld geeft aan dat als er nog iemand Mike van Hoenselaar zou heten (ik ben naar mijn weten de enige op de wereld), dat hij eerder gevonden zal worden door voor Mike van Hoenselaar te kiezen als zijn niche dan voor alleen Mike. Specialisatie op kleinere groepjes vergroot in 2007 de kans om gevonden te worden, dan gevonden willen worden op hele brede en algemene begrippen.

Het delen van die informatie en bestanden maakt je sneller vindbaar. Online groeien die opties hiervoor gestaag. Dit zijn de peer-2-peer(P2P) en torrent netwerken. Deze kanalen bieden makkelijke mogelijkheden om jouw content aan te bieden en gevonden te krijgen. De kunst om hierin gevonden te worden zal zich concentreren op authenticiteit. Ook hier geldt dat je beter op een specifieker gedeelte kunt concentreren dan een algemeen gedeelte. Hiermee zorg je dat jouw bestand eruit gepikt wordt in die grote massa van het informatiedoolhof!


Iedereen heeft een eigen identiteit en een eigen mening. Door lef, authenticiteit en interactie bouwen we samen aan de groei, het vertrouwen en de innovatie van een betere wereld. Onze identiteit zal in 2007 daarom centraal staan!


Top

Reacties op 'Mijn Trendoverzicht 2006/2007' (3)

Door: Marc op dinsdag 12 December 2006 17:18
Sjezus, mooi overzicht Mike! Ik heb de 150 feeds die je mij door hebt gestuurd weer verwijderd. Werd totaal gek, om de 5 minuten waren er weer 30 nieuwe berichten. Dat gaat mij toch wat te snel.

Ik heb wel een mooie selectie kunnen maken.

Je document is erg netjes opgemaakt, en tekstueel leest het ook prettig. Ik ga het nog eens rustig doorlezen als ik een momentje rust heb.
Door: Merel op dinsdag 12 December 2006 21:32
EENS!
Goed gedaan!
Door: Alex op dinsdag 19 December 2006 10:25
Geen wonder dat je niet over komt met de kerst c.q. nieuwjaar...oh jij nieuws-gierige, jij! We zullen het zien in 2007, ik hoop enkel en alleen al op meer respect.

Top

Reactie toevoegen

Reactie plaatsen
  1. (verplicht)
  2. (verplicht)
  3. (verplicht)
  4. [url=http://www.link.nl]omschrijving[/url]

  5. Notice: Undefined index: captcha in /srv/home/mikevanhoenselaarnl/domains/mikevanhoenselaar.nl/htdocs/www/bericht.php on line 402
  6. Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen dient u eenmalig hieronder de letters abcde in te vullen.
  7. Onthoud mijn gegevens:
  8. E-mail mij de reactie(s):